Menu główne
kalendarz
Władze
Członkostwo
Drużyna
Imprezy
Publikacje
Podia

Roztrenowanie

ROZTRENOWANIE
W kolarstwie (w Polsce) mamy klasyczną sezonowość i właśnie na miesiące wrzesień-październik-listopad przypada zmniejszenie objętości treningu i przejście roztrenowania, po którym warto zrobić sobie całkowita przerwę od roweru o odpowiedniej długości.

Kiedy sprawdzamy kalendarz kolarskich wyścigów i nie widzimy już zbyt wiele wpisów lub wcale do końca sezonu, oznacza to, że zbliżył się zasłużony okres roztrenowania.

W zasadzie chyba każdy sportowiec, który podczas sezonu mocno eksploatował swoje ciało zasługuje na odrobinę luzu i odpoczynku.
Głównym celem okresu roztrenowania jest odpoczynek od regularnych treningów oraz obciążeń związanych ze startami w wyścigach. Ten czas pozwala także na zaleczenie zaniedbanych w trakcie sezonu kontuzji oraz "naładowanie akumulatorów" przed rozpoczęciem kolejnych, wymagających przygotowań zimowych.

Prawidłowe roztrenowanie w teorii powinno trwać 3-4 tygodnie. Zmniejszamy wtedy objętość treningową nawet o 50% i co najważniejsze zdecydowanie zmniejszamy intensywność naszych treningów.
Czekają nas jedynie przyjemne przejażdżki rowerowe.
W czasach "watów", "gpx-ów", "avs-ów", itd. dobrą metodą jest wyjazd na przejażdżkę bez komputerów i liczników. To jest pierwsza faza odpoczynku psychicznego - podczas takiej jazdy odpoczywamy od reżimu treningowego, od tego że trzeba cokolwiek zaliczać.
Tutaj ważne jest doświadczenie, najlepiej według własnego uznania można wykonać lekkie pobudzenie nogi na jakiejś górce lub finiszu ale bez poważnego podchodzenia do tych czynności.
Jeśli ktoś posiada rower MTB lub przełaj, a cały rok jeździliście na szosie warto wjechać w teren aby zaznać fajnej zabawy i czegoś nowego.

Kolejną fazą odpoczynku psychicznego to całkowite odstawienie roweru.
Można odstawić rower nawet na dwa tygodnie aby za nim najzwyczajniej zatęsknić. Forma oczywiście spadnie ale na tyle, że nie będzie to jakiś wielki dramat. Takie całkowite odejście od treningów zregeneruje nas fizycznie i psychicznie. Z odstawieniem roweru nie należy jednak przesadzać, bo przez pierwsze dni organizm odpoczywa i się regeneruje ale po tym okresie trzeba sobie zafundować już jakąś formę ruchu.
Idealne będą marszobiegi, biegi, pływanie, sauna. Można skusić się na gry zespołowe, ale trzeba uważać na ewentualne kontuzje. Podczas jazdy na rowerze nie obciążamy stawu skokowego i gra w piłkę nożną lub w koszykówkę może się dla nas skończyć tragicznie. Dlatego decydując się na tę formę ruchu należy przystępować bardzo ostrożnie i bez żadnego zaangażowania - tylko zabawa.

Generalną zasadą roztrenowania jest wypoczynek zarówno fizyczny, jak i psychiczny, tak aby w konkretne przygotowania do kolejnego sezonu wejść z dużą dawką motywacji i ochoty do ciężkiej pracy, bo co jak co, ale zima dla każdego kolarza powinna być bardzo ciężka i pracowita.
2020.04.04-RP_MK(1).jpg
Oprócz tego co zostało wspomniane wcześniej okres roztrenowania jest po to aby:
- zaleczyć drobne urazy;
- zregenerować się;
- nabrać energii;
- pojechać na wakacje;
- przygotować się mentalnie do kolejnego sezonu;
- nadrobić spotkania towarzyskie;
- wykonać badania lekarskie;
- zrobić plan na kolejny sezon;
- zrobić bilans zysków i strat;
- przygotować rower/rowery do kolejnego sezonu;
- odpocząć od roweru.

To jak przeprowadzimy sobie okres roztrenowania zależy od wielu czynników, które nie muszą przypasować każdemu:
- długość mijającego sezonu oraz jego intensywność;
- ogólny staż treningowy;
- możliwości w zapleczu treningowym;
- sprawy zdrowotne - kontuzje;
- doświadczenie z ubiegłych lat.

Ładujcie akumulatory, bo już niedługo czeka nas kolejny ciężki okres przygotowawczy do nowego sezonu!

Forum
  • Forum
KURPIE MTB - ZAPISY
  • KurpieMTB
Reklama
  • KurpieMTB
  • Historia
  • WSC
  • YouTube
Sponsorzy
Partnerzy
Polecamy
  • Linki
Media